si cantek & kachak ;)

Friday, April 6, 2012

mari membuat taufu pok!

assalamualaikum..

hai pembaca sekalian, bertemu lagi kita dalam rancangan 'Eh! Nak Masak Apa Hari Ni?', yeay! *nama rancangan yang tahpape :D

heeee, okaylah, aku dah lama tak masak taufu pok ni sebab malas, bukan apa, untuk membuatnya aku memerlukan tahap kesabaran dan keyakinan diri yang tinggi. *cehh

ia sejenis masakan cina, kakak(uda) aku yang ajar sebab dia tengok dekat tv, lepas tu aku jelah yang buat, mentang-mentang aku dah tau buat, dia order je = =" *adik yang baik..

okay mari kita mulakan dengan menyahbekukan udang dan menyiangkan nyie....


bahan terlampau asas untuk inti
-10 ekor udang
-2 ketul tahu telur
-2sudu besar tepung
inti taufu pok
-hancurkan tahu telur
-masukkan sebiji telur
-masukkan udang dah dipotong kecil
-masukkan bawang dan batang saleri dadu
-masukkan tepun dan kacau sebati
-letak garam secukup rasa
kulit taufu pok
-gunakan tahu diatas(tak tahu nama)
-gunting sikit
-terbalikkan macam stokin, eh, macam purse syiling(lebih sopan)
-jangan koyakkan terlampau besar
-sumbat inti tadi

goreng dalam minyak penuh

taraaa(presentation masih lemah) 

cicah dengan sebarang sos pasti layan, selamat mencuba ;)


 p/s : oh lupa, untuk bau yang enak, letakkan sesudu kecil minyak bijan ketika mengaulkan intinyie. dan, KUKU aku bukan kotor ye, tu aku pakai inai hitam, da tinggal cenonet kat kuku da ;D


3 comments:

  1. kuku HITAM ! haha . ajaran sape jugak kannn . kah3 . tuh tahu goreng lah kan ?

    ReplyDelete