si cantek & kachak ;)

Friday, June 17, 2011

generasi x, y dan z ?

assalamualaikum.

korang mesti tau kan apa tu generasi X, Y and maybe Z ni an, yelah korang semua kan educated people, aku ni je baru setahun lebih tau pasal generasi generasi ni. Btw, pandangan aku lah, untuk beri gambaran kat korang, but in case ada yang tak tahu an, in case la, tapi aku rasa semua dah tau ;

Generasi X,
  • ke sekolah bagi yang berkemampuan, yang nak pergi tapi tak mampu pun tak dapat pergi
  • pergi sekolah jalan kaki, ada basikal dah cukup baik lah
  • tak kenal apa itu teknologi especially gadjet eg. cellphone
  • dah biasa hidup susah, at least kesederhanaan
  • dan banyak lagi sifat positif yang lain

Generasi Y,(generasi kita, not all but majoriti just like below..)
  • semua pun mampu bersekolah, mampu pun ada yang taknak pergi
  • pergi sekolah dengan, bapak, driver, bas, motor, kereta sendiri
  • berlumba lumba dengan teknologi terbaru eg. iphone 
  • tak biasa dengan kesusahan, hidup sederhana pun dah rasa susah
  • dan banyak lagi sifat negatif yang lain

Generasi Z, (in future)
  • dunno what would they be....


for the rest, you can compare by yourself, and hopefully, the future generation would be like generation before us and not going worst. sinis sinis pon, generasi aku jugak yang aku cakap negatif tu kan, tapi nak buat cemana, semua kena ada kesedaran masing masing kalau nak berubah, peringatan espeacially untuk diri aku sendiri.

1 comment: